آیا بدون کدنویسی می‌توان در صنعت نرم‌افزار درخشید؟
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ تاریخ انتشار

با این واقعیت باید روبه‌رو شوید که به‌رغم این‌که عاشق برنامه‌نویسی هستید، انجام روزانه این کار برای شما خسته‌کننده خواهد بود. استادهای دانشگاه در سرتاسر ترم‌های تحصیلی به‌گونه‌‌ای با دانشجویان صحبت می‌کنند که گویی قرار است همه آن‌ها به مهندسین نرم‌افزار تبدیل شوند. در صحبت‌های این استادها هرگز صحبتی از کارهایی که در آن‌ها خبری از برنامه‌نویسی نیست به‌میان نمی‌آيد. این رویکرد منطقی به‌نظر می‌رسد.
بسیاری از این دانشجویان، مهندسی نرم‌افزار را به‌عنوان حرفه اصلی خود انتخاب می‌کنند. با این حال همه فارغ‌التحصیلان علوم رایانه ممکن است مایل نباشند در نهایت مهندس نرم‌افزار شوند. دانشجویان قبل‌ از فارغ‌التحصیلی به ساخت اپلیکیشن، بازی‌های ویدئویی، وب‌سایت و دیگر محصولات نرم‌افزاری فکر می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که مدرک تحصیلی، مهارت‌های لازم برای ایجاد پروژه‌های دلخواهشان را فراهم می‌کند. از طرف دیگر با حوزه‌ای که می‌خواهند در آن مشغول به کار شوند، آشنا می‌شوند. با این حال پس از پایان تحصیل با موانعی روبه‌رو می‌شوند.
آن‌ها به‌رغم این‌که برای شغل‌ درخواست داده‌اند، متوجه می‌شوند که علاقه درازمدتی به این شغل‌ها ندارند. زمان‌هایی که دنبال کار می‌گردند، تصور این‌که چندین سال یا حتا چندین ماه مشغول برنامه‌نویسی خواهند بود، برای آن‌ها دشوار است. جالب اینجاست که این دانشجویان عاشق برنامه‌نویسی و فرازوفرودهای حل مشکلات این حرفه هستند؛ با این حال برنامه‌نویسی شورواشتیاق اصلی آن‌ها برای کار نیست. بعضی از آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی پروژه‌های بی‌شماری را به‌پایان می‌رسانند و در حین انجام این پروژه‌ها به این فکر می‌کنند که کدام جنبه این پروژه‌ها برای آن‌ها جذاب بوده و تا‌ چه اندازه درباره لذت ‌بردن از انجام این کار با خودشان روراست هستند.
این شرایط باعث می‌شود احساس کنند علاقه‌ آن‌ها به برنامه‌نویسی با چیزی که در عمل به آن فکر می‌کردند تفاوت دارد. برای نمونه ممکن است به انجام تحقیقات، طراحی رابط‌ کاربری و کمک به کاربران برای استفاده بهینه از یک محصول علاقه‌ بیشتری نسبت به کدنویسی داشته باشند. حوزه‌های مختلفی در صنعت نرم‌افزار وجود دارد که ممکن است علاقه شما به برنامه‌نویسی در آخرین چیزی باشد که مایل به انجام آن هستید.

 

 

برنامه‌نویسی از آن جهت جذاب است که شما را قادر به خلق محصول جدیدی می‌سازد. با توسعه نرم‌افزار به کاربران کمک می‌کنید تا به راه‌کارهای جدیدی دست پیدا کنند. این جنبه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های برنامه‌نویسی به‌حساب می‌آيد. با این حال، برنامه‌نویسی تنها روش برای کمک به کاربر نیست. جنبه‌های دیگری نیز در صنعت نرم‌افزار وجود دارد که باعث خلاقیت بیشتر مهندس‌های نرم‌افزار می‌شوند. بنابراین، به‌عنوان مهندس‌ نرم‌افزار، می‌توانید به‌دنبال روش‌های خلاقانه‌تری برای ابراز وجود در این حرفه باشید.
کافی است نگاهی به حوزه‌های مختلف علوم رایانه‌ بیندازید. در کنار کدنویسی، می‌توانید تحصیلات خود را در رشته‌های طراحی رایانه‌ای، بازاریابی دیجیتال و مدیریت ادامه دهید. با تحصیل و کسب مهارت در این رشته‌ها، در کنار این‌که از علاقه خود به صنعت نرم‌افزار دور نشده‌اید، می‌توانید مهارت‌های خود را در حوزه‌های دیگری غیر از کدنویسی به‌رخ دیگران بکشید. در ادامه به شغل‌هایی در صنعت نرم‌افزار اشاره می‌کنیم که در عین جذابیت، سروکار چندانی با کدنویسی ندارند.

شغل‌هایی که نیاز چندانی به کدنویسی ندارند

دکتر جان دیزی (Dr. John deasy): « دانشجویانی که علوم رایانه می‌خوانند، دنیایی از موقعیت‌ها را به روی خودشان باز می‌کنند.»

عاشقان دنیای نرم‌افزار عموماً این حرفه را برابر با کدنویسی می‌دانند. غافل از این‌که این روزها سایر حرفه‌ها مانند طراحی نیز راه خود را به این صنعت باز کرده است. برای نمونه می‌توان به طراحی رابط ‌کاربری اشاره کرد. در این حرفه تعامل کاربر با رابط ‌کاربری بررسی می‌شود. سپس رابط‌ کاربری‌ای که اصول زیباشناختی در آن رعایت شده باشد توسط طراح رابط‌ کاری ایجاد می‌شود. در نهایت شیوه تعامل کاربر با این رابط بررسی می‌شود تا کاربران در کمترین زمان ممکن به عملکردهای دلخواه خود در اپلیکیشن یا وب‌سایت دسترسی داشته باشند. جالب این‌که در کنار طراحی رابط‌ کاربری، حوزه‌های دیگری نیز در علوم رایانه شکوفا شده‌اند. در حوزه‌هایی که اشاره می‌کنیم خبر چندانی از کدنویسی وجود ندارد.


کارشناس تحلیل داده: جمع‌آوری، پالایش و مطالعه داده‌ها از وظیفه‌های کارشناس تحلیل داده به‌حساب می‌آید.
مدیر محصول: شناسایی نیاز مشتریان، تعریف هدف ساخت محصول و جمع آوری گروهی از افراد نخبه برای شکل‌دهی به هدفی که تعریف شده است از وظایف مدیر محصول شمرده می‌شود.
نویسنده فنی: رگردان مفاهیم فنی به زبان ساده و خلاصه برای ایجاد مستندات از وظیفه‌های نویسنده فنی است.
طراح رابط ‌کاربری: خلق رابط‌ کاری زیبا، خوش‌ترکیب و کارآمد، وظیفه اصلی طراح رابط‌ کاربری است.
محقق تجربه کاربری: بررسی مشکلات کاربری و اطمینان‌خاطر پیدا کردن از رضایت کاربر در تعامل با اپلیکیشن یا وب‌سایت به‌عنوان وظیفه اصلی محقق تجربه کاربری شناخته می‌شود.
نویسنده رابط‌ کاربری: نگارش متن‌های قابل‌درک و ساده برای مسیردهی راحت کاربران در یک محصول نرم‌افزاری از وظیفه‌های نویسنده رابط ‌کاربری به‌حساب می‌آید.


در مجموع باید گفت اگر به علوم رایانه علاقه دارید، اما  کدنویسی را آن‌چنان که باید و شاید نمی‌پسندید، بهتر است قبل از آغاز تحصیل یا کسب‌ مهارت در این حوزه، علاقه‌ و توانمندی‌های خود را بسنجید. در انتخاب هر کدام از حوزه‌های علوم رایانه‌ای با خودتان روراست باشید و جلوی وسوسه را بگیرید. منطقی فکر کنید و آینده‌ای بلندمدت را در اتخاذ تصمیم‌های خود در نظر بگیرید. سپس با انتخاب حوزه‌ای که به علاقه‌های شما نزدیک‌تر است، تحصیل را ادامه دهید و سری در بین نخبه‌های علوم رایانه در بیاورید.

آیا شما تجربه‌ای در زمینه مورد بحث این مقاله دارید؟
لطفا تجربه‌های خود را برای خوانندگان کارینسو در بخش نظرات بنویسید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg